Johannesburg>>>Kaapstad - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Els Oechies - WaarBenJij.nu Johannesburg>>>Kaapstad - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Els Oechies - WaarBenJij.nu

Johannesburg>>>Kaapstad

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Reisverslag, Grand tour Zuid-Afrika.

Op 7-6-2017 rijden we rond een uur of 9 naar het Ibis hotel om daar te overnachten. We worden morgen om half 8 op Schiphol verwacht, dus relaxed opstaan en met de shuttle-bus naar het vliegveld zodat de auto hier geparkeerd kan blijven.
Na een korte nacht(slecht geslapen) gaat om half zeven de wekker en zitten we om tien over zeven in de bus richting schiphol. We denken alle tijd te hebben maar dat valt nog wel tegen. We hadden al online ingecheckt maar toch staat er nog een flinke lange rij bij de bagage inname. Al met al zijn we meer als een uur verder als we door alle checkpoint's heen zijn. We zijn weer goed gekeurd om mee te mogen met KLM.
Dan willen we nog graag even ontbijten en na alle reclames doen we dit keer het "Mac" ontbijt. Ook hier voeren we in een computer alles in wat we willen eten en drinken en vervolgens komt er een keurig nummertje uit en moet je in de rij wachten tot je afgeroepen wordt en je bestelde eten af kan halen. Dan hebben we nog wat inkopen te doen in taxfree shops. Daar moeten we dan wel een beetje haast mee maken want we hebben nog 50minuten. Dan moeten we boarden en gate F is nog zo'n 15 minuten lopen. Maar we weten wat we willen dus alles prima binnen de tijd gered.
Het vliegtuig zit gelukkig niet stampes vol dus Arie en ik hebben 3 plaaten voor ons tweeën. Super, want dan kun je nog eens bewegen,goed voor de bloedsomloop! Want tien uur vliegen is toch een hele zit.
Op airport Johannesburg duurt het even voor we onze Fox-groep hebben gevonden maar we zijn met 6 personen en onze reisleider en buschauffeur Joop van Zanten. Nog 2 uurtje rijden en dan komen we aan bij de Lodge, Zulu Nyala country Manor.
Mooie tuin erom heen en prachtig Afrikaans aangeklede kamers. Inmiddels is het bedtijd en kruipen we onder het dons.

Dag 2. Pretoria en Soweto.
Om 9 uur worden we bij de bus verwacht om richting Pretoria te rijden. Het is een uurtje rijden en als eerste gaan we naar een park waar een héél groot beeld staat van Nelson Mandela. We lopen hier wat rond en het valt op dat de mensen in de oranje overals, die als onderhouds mensen zijn aangesteld vooral,staan,zitten,hangen en liggen maar vooral niets doen! Joop grapt nog dat ze vanmorgen om 5 uur al zijn begonnen maar naar mijn idee is het gewoon de mentaliteit van de Afrikaan. We laten ons fotograveren voor Mandela en kopen deze foto's voor 20 rand per foto. Hierna rijden we door naar het Paul Kruger museum. Het is het oude woonhuis van Kruger en ook ingericht gelaten met zijn spullen. Dan gaan we door naar het voortrekkers monument waar we eerst een bakkie koffie nemen alvorens de vele trappen te beklimmen. Johannesburg zelf ligt al aardig hoog (zo'n 1000 m) en al die trappen op doet een aardige aanslag op onze conditie. Maar het uitzicht hier is de moeite waard! Je kijkt rondom uit over Johannesburg en....de eerste zebra's en blesbokjes zijn gespot van hierboven! De geschiedenisles over Zuid-Afrika wordt hier realiteit met beelden en gravures. Prachtig!
Na hier ook een lunch gebruikt te hebben gaan we op pad naar Soweto. Afkorting van SouthWestTown. Wij dachten bij kleine nederzetting met wat golfplaten hutjes te komen maar het is een héle grote stad met 3,5 tot 4 miljoen inwoners! We wisten niet wat we zagen. Arm, rijk het woont er allemaal door elkaar en GROOT! En je ziet er bijna geen blanke man lopen. Toen we via de hoofdweg binnen reden was er nog een opstootje en de weg werd gebarricadeerd,autobanden in brand gestoken op de kruising en iedereen die hier aan deelnamen had een rode overal aan. Volgens Joop is bet een kleine politieke groepering die protesteren voor bepaalde rechten.
Er kwam een gids aan boord die opgegroeid en jarenlang heeft gewoond in Soweto. Een oudere man genaamd Balindji. Hij vertelde ons in het Engels over Soweto. We zijn ook nog een kleine wandeling door de stad gaan maken. We werden bekeken achtervolgt door bedelaarskinderen en zelfs weg gejaagd bij een markt kraampje.
Je hoeft hierals blank persoon niet alleen te lopen!
Nog even het huis van Mandela bezocht en nog een ander museum en toen moesten we terug naar de lodge. Rond 18.00 uur waren we weer terug op de lodge en hebben gezellig met elkaar geborreld en gegeten.

Dag 3. Johannesburg- Ohridgestad
Vanochtend om 8.00 uur in de bus, omdat we vandaag zo'n 400 km moeten overbruggen naar de volgende overnachting in Ohrigstad. Dus voor het ontbijt de koffers buiten gezet voor de bellboy en nog even lekker bij de haard ontbeten. Het is hier 's ochtends wel koud! Gisterochtend had het zelfs nog gevroren. Maar al snel verwarmd de zon, zodat je in de korte broek kunt lopen. Onderweg maken we een paar stops om koffie te drinken en te lunchen. Joop adviseert om bij de lunchstop lekker forel te nemen omdat die hier erg goed schijnt te zijn. En hij heeft gelijk!
Onderweg zien we het steeds groener worden. Tegen 15.00 uur komen we aan bij Hannah's Lodge. De tuin erom heen (vele hectares) zit vol wild. Onderweg komen we al wrattenzwijnen, impala's en zebra's tegen. De lodges zien er weer goed uit.
We moeten om 16.00 uur weer verzamelen voor een kleine game drive door het park. In de komende anderhalf uur zien we heel veel wild en onze eerste van de big five, de buffel! Prachtige groep die zich op een gegeven moment om onze jeep verzamelde.Zo dichtbij was best spannend maar ook zo mooi!
Op de terugweg werd het al schemerig en vooral koud! Ondanks warme kleding en dekens, stapten we verkleumt de Jeep uit. Het eten 's avonds bestond uit....wrattenzwijn en impala met groente en amandelen ! Smaakte heerlijk!
Nog gezellig een afzakkertje genomen en heerlijk ons bed opgezocht.

Dag 4 Ohridgestad- Krugerpark.
Vanochtend verwelkomt in de eetzaal door het personeel dat begeleid door bongo's aan het zingen was. Daar word je vrolijk van! Om half 9 zaten we weer in de bus, op naar de volgende plek.
De eerste stop is bij .......waar we mooie foto' s kunnen nemen. De volgende stop is bij de Potluck's. Een plaats waar 2 rivieren bij elkaar komen en zo'n draaikolk maakte waardoor in het gesteente ronde uitgesleten vormen te zien zijn.
Na rond gekeken te hebben drinken we hier nog een bak koffie en gaan naar de volgende bezienswaardigheid: de lissabon Fall's. Mooie watervallen! Dan weer stukje terug naar God's window. Het volgens Joop nog nooit zo helder weer geweest en we kijken over de hele vallei uit. Prachtige plaatjes!
Vervolgens komen we rond 15.00 uur aan bij het Krugerpark en krijgen we de sleutels uitgeddeld van onze lodges op palen, uitkijkend op de wildtuin van Kruger. Maar we moeten opschieten want om half 5 moeten we alweer mee voor de sunset down drive van zo'n 3 uur. We hebben Conell als gids. Hij rijdt ons door het halve Krugerpark maar we komen alleen wat konijnen en aapjes tegen. Halverwege op een rots stopt hij, klapt een tafeltje uit, gooit er een kleedje overheen, stalt er 6 glazen op uit en zet 2 flessen drank erbij, nootjesen popcorn. Hier kunnen we onder het genot van een drankje van de zonsondergang genieten. Het is idd. prachtig! We worden er giebelig en lacherig van.....of zou dat door het drankje komen? Op de donkere terugweg schijnt Connel met een lamp door de bossen maar behalve een paar konijnen komen we niets meer tegen. We komen door en door verkleum aan bij de Lodges. We gaan direct door om te eten. Het is een braai met een kampvuur. Maar we zijn te koud om er nog lekker van te kunnen genieten. Ik neem in de lodge een lekkere warme douche en kruip lekker onder de wol. De hippo's brullen er ook 's nachts luidruchtig oplos.

Dag 5. Gamedrive door het Krugerpark.
Vanochtend worden we door een flinke bons op de deur om vijf uur gewekt. We gaan vandaag op safari in het Krugerpark. Alles mee, verrekijker,fototoestel,camera. We kleden ons goed warm aan door de ervaring van gisteravond. Veel laagjes. Na een licht ontbijt gaan we weer met Connel op pad. Hopend iets meer te zien dan gisteravond. Eenmaal in het Krugerpark lijkt het eerste uur een herhaling van gisteravond. Totdat Connel een zandpad inrijd en daar pootafdrukken van een leeuw ziet. Maar de leeuw is niet te bekennen.
Even naderhand zien we de eerste olifant. Een mannetje dat alleen is. En hierna volgen, giraffen, nijlpaarden, impala's, steenbok, sabelantiloop enz. enz.
Alleen de leeuw en luipaard krijgen we vandaag niet te zien. Maar niemand die vandaag het Krugerpark bezocht heeft , heeft ze gezien. Een beetje teleurgesteld zijn we wel maar toch ook blij met alles wat we wel gezien hebben. En het was mooi warm weer. Als we weer bij de lodges terug zijn, drinken we nog wat met zijn allen. We spreken met Joop af dat we de volgende dag de glasfabriek en weeshuis excursies skippen maar in plaats daarvoor door het Krugerpark naar Swaziland rijden zodat we nog een kans hebben om wilde dieren te zien. We eten in het restaurant en liggen allemaal om 10.30 uur op bed.

Dag 6 Krugerpark naar Swaziland
De leeuw laat zich weer niet zien maar het is een prachtige rit door het Kruger.
We lunchen vanwege de veiligheid bij een groot tankstation. We arriveren rond 16.00 uur bij de grens overgang naar Swaziland. We krijgen er weer een paar mooie stempels bij en lopen de grens over. Swaziland is een heel bergachtig landschap maar wel heel mooi. Bosbouw en houtindustrie zijn de belangrijkste bron van inkomsten maar ook fruit(citrus) en ingeblikt fruit. Het is nog een flink eind rijden naar de lodges en het is dan ook al donker als we bij de bijenhutjes aankomen. Maar het is wel verschrikkelijk leuk. De hutjes zijn ook lekker warm en de douche en toilet zitten er apart aangebouwd. We eten in het restaurant buiten met de straalkacheltjes aan. Heel gezellig en de groep begint ook losser te komen. Na het heerlijke diner van de braai met impala,boerenwors en sweinevleesch gaan we nog even bij het kampvuur zitten. Dit brand al sinds 1994. En zo schattig, de wrattenzwijntjes liggen er heerlijk te slapen, gewoon als wij eromheen zitten! Na een aantal borrels gaan we slapen in ons heerlijke hutje.

Dag 7 van Swaziland naar
Vanochtend na het ontbijt beginnen we met een lekkere wandeling op verzoek van onze groep. Dat is het voordeel als je met een groep van 6 mensen bent. Dan kun je nog eens aanpassingen doen in het programma en Joop is daar ook heel soepel mee.
We lopen tussen de gnoe's, wrattenzwijnen,impala's, apen etc. zo leuk! Om half 11 rijden we weg met inmiddels een "bakkie" achter de bus. Omdat wij hadden geklaagd dat zo'n klein busje niet comfortabel zit en de kijkruimte maar klein is heeft Fox Nederland besloten dat er een aanhanger achter het busje moet voor de koffers en dat er achterin nog een bank kan komen zodat we wat ruimer kunnen zitten.
Het rijdt voor Joop wel minder maar het moet zo. Ook het extra ritje door het Krugerpark hebben we van verveï (Fox) cadeau gekregen.